יום ראשון, 20 בספטמבר 2009

הסדנה הראשונה שלי

(וכנראה האחרונה;-)

חזרתי לא מזמן מחלק ב' של סדנה מתישה אבל כה מוצלחת בסופו של דבר של הכנת בובת וולדורף.

למזלי נרשמתי מראש כבר מזמן, ואפילו שילמתי את כל התשלום באותו מעמד למרות שלא הייתי חייבת (מי כמוני מכירה את עצמי, אלופת הביטולים ברגע האחרון מפאת עצלנות, כך שניסיתי להפחית את הסיכויים לזה). כאמור אני מצויה בתקופה שבה אני עושה הכל חוץ מליצור, וכנראה לא הייתי הולכת לסדנה בספונטניות השבוע לולא התחייבתי מראש.

אני לא טיפוס של סדנאות או לימודים פרונטליים, היו לי מזה מספיק, תודה, אבל כשנודע לי שהפופיטרית המופלאה יוליאנה, שיוצרת את בובות הוולדורף המתוקות ביותר בעולם בעיניי, עורכת סדנה חד פעמית בברלין - הבנתי שאני חייבת לנסות. אולי אולי אלמד כמה מהסודות שלה וגם לי תצא סוף סוף בובה ראויה בעיניי.

את הטכניקה הבסיסית של בובות וולדורף אני מכירה כבר מזמן, למעשה זה היה הדבר הראשון שניסיתי לעשות כשהתחלתי להתעניין בתפירה, אבל הבובות של יוליאנה (תחת השם Fröken Skicklig) הן לא הוולדורפיות המסורתיות - יש להן פנים ממיסות מלאות הבעה, פיאות משגעות מצמר מוהייר ומראה כללי שגורם לאחת כמוני לרצות לנשק ולאמץ לעצמי. (חוץ מזה יוליאנה גם בונה ויוצרת באופן מקצועי בובות לתיאטרון מחומרים שונים כמו עץ, לטקס וכיוצ"ב).

הסדנה נערכה בקומת הסטודיו של חנות קטנה ומתוקה לבדים, מוצרי טקסטיל ופיצ'פקעס בשכונה הכי שווה בברלין מבחינתי (קולביץ פלאץ שבפרצנלאואר ברג במזרח) למי שיזדמן לעיר במקרה.

הכניסה לחנות

הסדנה היתה סיזיפית לחלוטין (כן, יודעת שלמשהו סיזיפי אין תכלית וכאן יש ועוד איך), אבל ריבונו של עולם, ישבנו שני ימי ראשון מ- 10:00 בוקר עד 18:00 בערב רשמית (היום יצאתי משם רק לקראת 20:00!) תוך כדי עשייה אינוספית, וזה משהו שאני ממש לא נוהגת לעשות. אני מולטיטסקרית מהסוג המתפזר, תנו לי לתפור רבע שעה ולעשות הפסקה של שעה, לגשת לעיסוק אחר לשינוי אווירה או גג לשבת עם הרגליים למעלה מול האינטרנט/הסדרות האהובות עלי בפינה שלי ולתפור משהו בנונשלנט במקביל.

קצת מהחנות



השימוש במכונת התפירה לבובות הללו הוא שולי ביותר, רוב העבודה היא ידנית ופיזית במהותה. בין היתר דוחסים ודוחסים צמר לגפיים ולגוף לכדי דרגת מוצקות מוחלטת, מגלגלים בידיים כדור קשיח לחלוטין לראש הבובה ללא עזרה בדמות מחט ליבוד - דבר שנראה כ"כ פשוט כשצופים במדריכה השברירית עושה אותו במיומנות קלילה, אבל מסתבר שזו די תורה מסיני, לפחות בשבילי.

יוליאנה בפעולה

לא רק הצמר, גם אנחנו ישבנו דחוסות באטלייה הקטן שעות על גבי שעות ללא משענת לגב ועם הפסקת צהריים אחת שחיכיתי לה כמו לסיום הטירונות, ושיא השיאים מבחינתי היה הבוקר, עת יצאתי כהרגלי באיחור למסע הלא קטן הזה לעבר מזרח העיר בלי לדעת שדווקא היום נערך מרתון ברלין השנתי.

מי שלא ראה אותי עומדת דקות ארוכות חסרת אונים (וגם זה לאחר הליכה ארוכה ושיבושי רכבות עקב סגירת כבישים) מול נחיל מטורף של רצים, חוככת בדעתי על סף דמעות אם ואיך לעבור את הכביש הרחב הזה בלי להידרס על ידם בזמן שאלפי אנשים עומדים לידי ומריעים, או שאולי אעשה אחורה פנה הביתה בתבוסתנות מוחלטת, ולבסוף אוזרת אומץ ומביאה אותה בספירנט היסטרי ומפריעה (היחידה!) למירוץ - לא ראה מזמן מחזה יותר מגוחך.

אין לי שריר אחד בגב ובזרועות שלא דואב, אני לא רואה בעיניים, יצא לי בסדנה שם של נאנחת כרונית (לכי תסבירי להם מה זה פולניה), את סאגת סריגת הפיאה המצ'וכללת אחסוך מכם הפעם - אבל יצאתי משם הערב מבסוטה כולי מרוחה בחיוך מטופש.
מקווה שהשבוע אסיים את כל הגימורים של הבובה עצמה, אתקין לה מלתחה לתפארת (זה החלק הכי כייפי כמובן בשבילי) ואוכל לצלם ולהראות אותה.

בינתיים רק כמה תמונות של חלקי גופות של כמה מבנות הסדנה.








20 comments:

  1. טוב אני כבר ממש סקרנית, זה ניראה מאלף... והחנות, הזלתי הרבה ריר.. איך בארץ הכל לא ניראה ככה.

    השבמחק
  2. איזו חנות מקסימה, עושה רושם מקום מושלם לסדנא והתמונות בכלל והמילים שלך מעבירות את החוויה שעברת, מקווה לראות את הבובה שלך בקרוב!

    השבמחק
  3. החנות לרייר עליה... חוץ מזה אני מכירה אותך פרפקציוניססית שכמותך כשתראי את הבובה נתעלף לגמרי.

    השבמחק
  4. וואו, כל הכבוד !
    אפשר לעבור לגור בחנות הזו ? :-)
    איזה מקום קסום....
    הבובות בנתיים נראות משגעות - סקרנית לראות את התוצר הסופי.
    איזה כיף שחזרת לצור - את מהווה לי אחד ממקורות ההשראה - אם יורשה לי לגלות...

    השבמחק
  5. אההההההה האאאאאאא!!!!!!!!! וווואאאווווו
    יאאאאאאאאאא
    את בסדנא של ג'וליאן!!!!!!!!!! וווווווואאאאאאאווווווווו
    כיף לך!!!!!!! כיף לג'וליאן!!!!!!!!!
    וואי וואי מה שאת הולכת לעשות! את הולכת "לתת בראש", כבר מכירה אותך! ואיזה כיף שגם את "בענייני בובות ומסביב"....(להבדיל אלפי הבדלות מהצ'וקומוקואים שלי, אבל בכל זאת..)
    אני קופצת עכשיו מעלה מטה מעלה מטה מרוב התרגשות לתמונות הללו בצעקות- וואוו, ואיזה יופי, וגמאני רוצה!!!!! מעלהה מטה
    מעלה מטה
    גמאני רוצה!!!!!!!!

    השבמחק
  6. עופרה - דווקא ברלין די מבאסת לתחומים שלנו (לא כמו ערים גדולות כאן כמו מינכן או דווקא עיירות כפריות כאלה), אבל סתם מבחינת אסתטיקה ברור שהחנויות לרוב שוות ובתי הקפה וכו', במיוחד השכונה המקסימה הנ"ל.

    איולה - איזו מחמאה:)

    ואיולי נישלה, הבובה המתוקה שעשית בכלל לא מצ'וקמקת! (אלו שעשיתי עד היום, מזמן, לא טרחתי אפילו לצלם חוץ מהראשונה מרוב הצ'קמקת), אבל איזה הבדל באמת כשלומדים ממקצוענית - רק כשאני מחזיקה עכשיו את הבובה המסיבית הזו שעוד ערומה לגמרי ולא ממש גמורה אני מרגישה שיש לי ביד משהו אמיתי! כזה שיחזיק גם מעמד שנים, איזה הבדל...

    ויוליאנה לדעתי עובדת קשה מאוד בסדנאות האלה, פיזית ממש, בטח כשיש מדי פעם בנות כמוני שם... (היא הסתלבטה עלי קשות כל הזמן חח, אבל בסוף הציעה כמה פעמים שנעשה איזה קראפט-קפה יחד איזה יום, נראה, אנחנו לא באותו לבל חריצות בכלל, מעבר לשאר הלבלים...).

    השבמחק
  7. גם אני ראיתי את המרתון!! וגם אני ובעלי חצינו את הכביש בלית ברירה.. אני לא מאמינה, בדיוק בלילה חזרתי מברלין. אם רק הייתי שואלת אותך על חנויות בדים שם..
    נראה שהיה לך כיף, כל הכבוד על העבודה הקשה :)

    השבמחק
  8. קרמי, קטעים, וכמו שכתבתי לעופרה - לא הפסדת הרבה בתחום הזה כאן, ממש לא המקום לזה (אלא אם את מחפשת מיליוני פליזלינים;-)
    אבל בטח מה זה נהנית מדברים אחרים.

    השבמחק
  9. נהניתי מאד ואגב, בדיוק כשחזרנו מהארמון בפוסטדאם, באוטובוס חזרה לרכבת אני קולטת בזווית העין שוק בדים. כמובן שישר קפצתי מהאוטובוס, משכתי את בעלי אחרי ורצתי לשוק (שאגב, היה כבר בשלבי סגירה). התברר שזה השתלם כי לא האמנתי כשראיתי לנגד עיניי בדים של טילדה בכמויות!

    השבמחק
  10. קרמי, את מדברת על סן סוסי? וואלה, יש שם שוק בדים? באיזה יום זה היה? (מנחשת שזה לא קבוע, לפחות לא כשהייתי שם).
    אבל נו, כרגיל לא ברלין, ומניחה שהמחירים שם של טילדה הם הרגילים השערורייתיים או שטועה?

    השבמחק
  11. כן, סן סוסי. זה היה יום חמישי אם אני לא טועה, אבל הם אמרו שהשוק הבא רק בנובמבר (זה לפחות מה שבעלי שמע). אני לא יודעת מה המחיר הנורמלי, אבל לדעתי מה שהיה היה יקר קצת- 5 אירו ל-FQ קניתי 7 חתיכות וככל שעולים במספר חתיכות הבדים, המחיר יורד. למטר ראיתי ב 18 אירו. מההסתובבות המהירה ראיתי שני דוכנים של טילדה, אבל עם המון בדים. בכלל, היו שם דברים מקסימים, סרטים, כפתורים ועוד.
    לקחתי כרטיס ביקור של זו שקניתי ממנה, אולי תשאלי אותה מתי ואיפה השוק הבא, הנה האתר שלה-
    www.tipp-tipp-stoffe.de
    איך אני מקנאה בך שאת חיה שם. לא רק בגלל הבדים כמובן, בגלל העיר עצמה, היא מדהימה ומעניינת.

    השבמחק
  12. קרמי, המון תודה! מצאתי את האתר של השוק הזה, הוא באמת שוק נודד, היה בפוטסדם בפוקס רק ביום שהיית:) בינתיים נודד ברחבי גרמניה, חלילה לא יגיע לברלין כמובן, מדהים ולא ברור הקטע הזה בעיר הזו (גם החנות שלנקקת לי נמצאת בקצה גרמניה).
    וכמו שאמרת שוב יחזור לפוטסדם יום אחד בסיום, אולי אקפוץ אם לא יהיה כבר שיא החורף בשבילי.

    השבמחק
  13. בכיף! באמת היה לי מזל ,מי היה מאמין- ועוד בדי טילדה, שאני לא מוצאת בשום מקום :)
    אולי בחורף זה יהיה במקום מקורה?
    בכל מקרה, ממליצה לך ללכת.

    השבמחק
  14. יש לי עוד מקום בשבילך!
    נזכרתי בחנות שבה היינו לא רחוק מהמלון, חנות מקסימה עם קופסאות של טילדה (וכמובן שהייתי חייבת את הכי גדולה וסחבתי אותה לארץ), יש שם המון דברים חמודים וקצת בדים. ראיתי קצת הת'ר ביילי, נראה לי שקצת איימי וכמה מנוקדים.
    את מסתכלת במסרים של תפוז? אני יכולה לשלוח לך תמונות של הבדים ומיקום הרחוב.

    השבמחק
  15. את זוכרת את שם הרחוב? שם החנות? מתארת לי שזה בסטייל החנויות החמודות שמביאות כל מיני דברים של גרינגייט ושות', רק שהבדים באמת הן החלק השולי בהן. (שלא תביני, לא חסרות חנויות בדים בעיר, אבל מהסוג המסורתי המעפן, הטרנד הזה משום לא תפס כאן, גם לא הליבוד וכו', כל זה דווקא חזק מאוד ברחבי גרמניה).
    אם בא לך להמשיר במסרים בתפוז סבבה:)

    השבמחק
  16. שלחתי לך מסר :)

    השבמחק
  17. איך נראה יפה יפה..

    ובהחלט נראה עבודה קשה הבובה הזו...

    מחכה לראות אותה מוגמרת ומולבשת :-)

    השבמחק
  18. נו עד שאני כבר מצילחה להשאיר תגובה
    היא בפוסט מלפני חצי שנה
    אני מוכשרת כמעט כמותך :)

    אז אני אגיב גם כאן אבל אחרת
    אהובת ליבי מהממת כתלמידת כיתה א'
    וכל התמונות האלה נראות כאילו נגזרו מתוך חלום/ ז'ורנל/ פלנטה אחרת
    כל בוקר מחדש אני מתרגשת שהוא כבר בכיתה א' וכל בוקר מחדש אני מחסירה פעימה בגעגועים לפעוטות שלו

    השבמחק
  19. הי,
    אני מבקרת בברלין בחודש הבא.. יש לך אולי המלצות על חנויות בדים טובות?
    אשמח לשמוע ממך..

    תודה
    שירי
    shiris74@gmail.com

    השבמחק
  20. שירי - חנויות בדים בברלין.
    כבר סיפרתי שזו לא בדיוק העיר לחנויות כאלה (כלומר בדים מיוחדים, בדי מעצבים וכו', סתם חנויות בדים סטנדרטיות עם בדים מכוערים לא חסר), אני קונה לרוב באינטרנט מערים אחרות בגרמניה, אבל בקטנה:
    במזרח העיר
    יש את Frau Tulpe ב- Veteranenstraße 19
    (שזה במיטה על גבול פרנצלאואר ברג, ליד כנסיית ציון היפה).
    ואת טווינקל טווינקל שבה נערכה הסדנה,
    Kollwitzstraße 52, ששם באזור הזה (קולביץ-פלאץ) בכלל שווה להסתובב ויש בו המון חנויות קטנות וחמודות של פיצ'פקס ולפעמים גם קצת בדים ביניהם.

    בדי טילדה בין היתר אפשר למצוא בדוכן שלם במחלקת הבדים בבית הכלבו KARSTADT על הקודאם (במערב). חוץ מזה המחלקה לא מעניינת מבחינת בדים, אבל יש בה מוצרי סידקית איכותיים של החברות הגרמניות הידועות (גוטרמן, פרים, לא יודעת אם זול יותר מבארץ), ופליזלינים וכו'.

    כל הבדים במחירי אירופה - יקר!

    השבמחק